Kriittinen ihminen koetaan helposti arvostelevaksi ja vaikeasti lähestyttäväksi. Kritiikki- sana tarkoittaakin moitetta ja arvostelua.

Mediakasvatuksen tavoitteena on kriittinen medialukutaito. Tarkoittaako se sitä, että tämän taidon omaava arvostelee ja kyseenalaistaa kaiken? Vai voiko kriittisen medialukutaidon nähdä positiivisena voimavarana? Utelias, tutkiva, punnitseva…

Näkökulmia mediakasvatukseen -kirja selventää kriittistä medialukutaitoa juuri näillä edellisillä adjektiiveilla. Mielestäni taito olla kriittinen saa aivan uuden merkityksen. Olenko ollut liian rajoittunut? Vai pessimisti?

Millainen tyyppi sitten on mediakriittinen? Jos kriittinen medialukutaito halutaan saavuttaa, niin halutaanko mediakriittisyys saavuttaa? Kriittiseen pyritään, kriittisyyteen ei? Hä! Onko mediakriittinen kriittinen mediaa kohtaa? Haukkuuko mediakriittinen kansalainen päivälehdet, uutistenlukijat ja sääennustajat?

Löysin Näkökulmia mediakasvatukseen -kirjasta vielä lisää pohdittavaa, kriittistäkin kenties. Lasse Lipponen mainitsee kriittisyyden mediaympäristöä kohtaan. Onko se jotain ihan muuta kuin nuo edelliset? Onko se laajempaa kriittisyyttä kuin mitä mediakriittinen kansalainen harrastaa? Mene ja tiedä.

Kupiainen, Sintonen ja Suoranta pohtivat samaisessa opuksessa suomalaista mediakasvatusta aikojen saatossa ja ”median kriittinen tarkastelu” löytyi heidän tekstistään. Ei tarvitse kuin sanat laittaa eri järjestykseen, niin asiasta tulee toinen. Tai ainakin minä näen eri vivahteita. Tai sitten pikku-ukkoja…

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Nyt tämä kritiikki päättyy tältä päivältä. Pää on ainakin ihan kriittinen, vai onko kuitenkaan…

 

Vielä loppuun visainen kysymys. Mikä on multimedisti? En tiedä, mutta jos joku tietää, olisin kiitollinen.

 

P.S. Otsikossa ei ole kirjoitusvirhettä